الحسن بن محمد الديلمي (مترجم :مسترحمى)

169

إرشاد القلوب (فارسى)

و اندوه آنان را بر طرف ميسازد . و فرموده : وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا إِلى أُمَمٍ مِنْ قَبْلِكَ فَأَخَذْناهُمْ بِالْبَأْساءِ وَ الضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ يَتَضَرَّعُونَ فَلَوْ لا إِذْ جاءَهُمْ بَأْسُنا تَضَرَّعُوا وَ لكِنْ قَسَتْ قُلُوبُهُمْ « 1 » و ما پيغمبرانى بسوى امتان پيش از تو ( اى پيغمبر خاتم ) فرستاديم و ( چون پيروى آنها نكردند ) ببلا و مصيبت گرفتارشان ساختيم شايد كه ( دعا و ) گريه و زارى كنند ، و چرا وقتى كه بلاى ما به آنها ميرسيد تضرع و زارى نكردند ( تا نجات يابند ) ؟ ! و چون تضرّع نكردند دلهايشان را قساوت گرفت . و فرموده : قُلْ مَنْ يُنَجِّيكُمْ مِنْ ظُلُماتِ الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ تَدْعُونَهُ تَضَرُّعاً وَ خُفْيَةً « 2 » بگو اى پيغمبر آن كيست كه شما را از تاريكيها و سختيهاى بيابان ( جهالت ) و دريا ( ى غفلت ) نجات ميدهد وقتى كه او را بتضرّع و زارى و باطن قلب ميخوانيد ؟ . و مدح فرموده حضرت زكريا عليه السّلام و بستگانش را بدعا كردن چنان كه ميفرمايد : إِنَّهُمْ كانُوا يُسارِعُونَ فِي الْخَيْراتِ وَ يَدْعُونَنا رَغَباً وَ رَهَباً وَ كانُوا لَنا خاشِعِينَ « 3 » همانا ايشان در كارهاى خير تعجيل ميكردند و در حال خوف و رجا ما را ميخواندند و هميشه بدرگاه ما خاضع و خاشع بودند . و فرمود : نبى اكرم صلّى اللَّه عليه و آله بهترين عبادت دعا كردن است ، و فرمود : دعا مغز عبادتست . و فرمود : هر گاه اذن فرمايد خداوند بنده‌اى را براى دعا كردن باب رحمت به روى او ميگشايد و خداوند كسى را كه دعا كند

--> ( 1 ) . 43 - الانعام ( 2 ) . 63 - الانعام ( 3 ) . 90 - الأنبياء